top of page
black logo.png

Hoe kunnen we u helpen?
Uw uitdagingen omzetten in opportuniteiten.

Hoe kunnen we u helpen?
Conflicten omzetten in duurzame oplossingen.

Conflicten in en tussen organisaties horen bij het leven. Of het nu gaat om een arbeidsconflict, een uitdagende zakelijke samenwerking, ruzie in het familiebedrijf, een confrontatie met een overheid of een bedrijf in financiële nood - conflicten kosten tijd, geld en energie.

Er zijn tal van manieren om dergelijke conflicten (te proberen) op te lossen. Hoe proactiever organisaties handelen en hoe meer autonomie dergelijke organisaties behouden in het hanteren van conflicten, hoe kleiner de kans dat conflicten in en tussen deze organisaties ontstaan of escaleren (cfr. Conflictbeheer).

Mocht een conflict niettemin escaleren of zelfs wanneer een dergelijk conflict al is geëscaleerd tot een geschil, dan kunnen bemiddeling of bemiddelingstechnieken effectieve hulpmiddelen zijn om dergelijke conflicten of geschillen op een passende en duurzame manier op te lossen.


Hoewel we niet optreden als bemiddelingsgoeroe's en er een voorstander van zijn "to fit the forum to the fuss and not the fuss to the forum", geloven we oprecht dat conflictbeslechting in eigen beheer vaak verschillende voordelen biedt in vergelijking met gerechtelijke of arbitrageprocedures:

Bij een uitbestede/externe oplossing van een conflict via de rechtbank of arbitrage:

  • Is er weinig controle over het eindresultaat

  • Is het proces rigide en opgelegd

  • Zijn de oplossingen doorgaans beperkt door louter juridische criteria

  • Zijn de kosten vaak hoger

  • Verloopt de behandeling doorgaans trager

  • Wordt er doorgaans weinig rekening gehouden met de relatie tussen partijen

  • Ligt de nadruk op rechtsregels, rechten en plichten

  • Beslist de rechter of arbiter in uw plaats

Wanneer u echter het heft in handen neemt en zelf actief betrokken bent bij de oplossing van het geschil (door onderhandeling of bemiddeling):

  • Behouden partijen controle over het eindresultaat

  • Is het proces flexibel en aangepast aan de behoeften van de partijen

  • Zijn de juridische criteria slechts één van de vele elementen voor de oplossing van het geschil en wordt een juridische benadering van het geschil verzoend met een commerciële, operationele en/of financiële benadering

  • Zijn de kosten vaak lager

  • Verloopt de behandeling doorgaans sneller

  • Is er aandacht voor de verdere relatie tussen de partijen

  • ligt de nadruk niet alleen op juridische regels maar ook op emoties, belangen en behoeften van de partijen

Onze bemiddelaars, erkend door de Federale Bemiddelingscommissie, kunnen u helpen bij de controle over uw geschillenbeslechting.

Voor de opstart van een bemiddeling, treden onze bemiddelaars op als trajectbegeleiders. Zij bespreken met u het meest (waarschijnlijk) geschikte traject om uw geschil op te lossen. Een dergelijke co-beoordeling kan worden uitgevoerd op basis van het 3-P-perspectief, d.w.z. het perspectief van het Probleem (inhoud), het Proces (controle over/economie van het proces) en de Partijen (d.w.z. hun relatie). 

Parties outsource the dispute resolution
Court and/or Arbitration Proceedings
Parties own the dispute resolution
Negotiation and/or Mediation
Weinig controle op de potentiële
Controle op de potentiële oplossing
Gefixeerd proces
Wettelijke criteria slechts deel van het
Potentiële oplossingen beperkt door wettelijke criteria
Wettelijke criteria slechts deel van het geheel aan mogelijke oplossingen
Minder invloed op (meestal) hogere kosten
Meer invloed op (meestal) lagere kosten
Minder invloed op (meestal) langzamer proces
Meer invloed op (meestal) sneller proces
Voortzetting relatie tussen partijen niet in overweging genomen
Voortzetting relatie tussen partijen in overweging genomen
Focus op wettelijke regels, rechten en plichten
Focus op emoties en belangen van partijen

3 Perspective 

Problem
Process
Parties

Yeon, uw partner voor bemiddeling/duurzame oplossingen

Bij YEON begrijpen we dat conflicten niet alleen juridische kwesties zijn, maar vooral menselijke uitdagingen. Daarom helpen we bedrijven, publieke organisaties, sociale partners, strategische consultancy - en advocatenkantoren, verschillende HR-professionals en rechtbanken bij het vinden van duurzame, wederzijds overeengekomen oplossingen.

Onze bemiddelaars zijn erkend door de Belgische Federale Bemiddelingscommissie in burgerlijke en handelszaken, in sociale zaken, in familiezaken en in conflicten met overheden. We bieden ook diensten aan als herstructureringsdeskundige (Art. XX.83 Wetboek van Economisch Recht).

Wij geloven niet dat het beëindigen van een geschil met een formele bemiddelde overeenkomst het enige einddoel van een bemiddeling is.

Naast een bemiddelde overeenkomst kan een solide bemiddeling immers de commerciële samenwerking nieuw leven inblazen, het wederzijds vertrouwen op de werkvloer herstellen, de relatie met een overheid herdefiniëren of ruimte bieden voor een zakelijke doorstart van een bedrijf in financiële nood.


We streven naar emergentie voor de partijen, d.w.z. dat de partijen in een betere situatie terechtkomen dan toen ze het conflict instapten. Daarom is bemiddeling een van onze belangrijkste manieren om duurzame connecties op te bouwen.

Mediation 3_edited.jpg

Neem vandaag nog contact met ons op om te bekijken hoe we u kunnen helpen bij het diagnosticeren van de onderliggende oorzaken van het conflict, hoe we bemiddelingstechnieken kunnen toepassen in uw stakeholderdialoog, of hoe we kunnen optreden als bemiddelaar voor uw organisatie, uw klant of uw rechts- of arbitragezaak.

bottom of page